Будівництво в системі народного господарства, з одного боку, є галуззю, яка створює продукцію для всіх інших галузей, а з другого, - споживачем різної продукції більше 70 галузей промисловості, передусім промисловості будівельних матеріалів, а також машинобудування, лісової, металургійної, хімічної, паливно-енергетичної тощо (рис. 1.5). У будівництві витрачається 85 - 90 % у сієї продукції промисловості будівельних матеріалів, понад 10 % машинобудівної продукції, близько 20 % створюваного в країні прокату чорних металів, понад 40 % лісоматеріалів. Майже 75 % потреб будівництва в матеріальних ресурсах забезпечують промисловість будівельних матеріалів, лісова, деревообробна та металургійна промисловості. Науково-технічний прогрес приводить до підвищення питомої ваги матеріальних затрат у вартості продукції будівництва, збільшення питомої ваги продукції машинобудування, металургійної та паливно-енергетичної промисловості у структурі будівельно-монтажних робіт, розширення міжгалузевих зв'язків. Перевезення вантажу для будівництва здійснюється залізничним, водним, автомобільним і повітряним транспортом. У вантажообігу транспортної галузі народного господарства процентне відношення будівельних вантажів складає: по залізничному транспорту - близько 22, по автомобільному - 50, по водному - 10. Транспортні затрати у витратах на будівельне виробництво досягають майже 25 %. Міжгалузеві зв'язки характеризуються також показниками повної фондомісткості будівництва з урахуванням фондів, які використовуються в інших галузях для виробництва продукції, що споживається у будівництві, і кількістю працівників, котрі його обслуговують (інфраструктурною сферою). Аналіз і розрахунок оптимальних міжгалузевих зв'язків будівництва є одним із найважливіших факторів забезпечення пропорційного та збалансованого розвитку народного господарства країни. Більшість організацій і підприємств, які беруть участь у будівництві та його забезпеченні, адміністративно не підпорядковані одне одному; вони мають повну фінансово-господарську незалежність. Ці організації переважно входять до складу різних міністерств і відомств. Такі чисельні зв'язки ускладнюють процес будівництва, вимагають детальної його підготовки та координації діяльності сторін. Взаємовідносини між ними регулюються положеннями, правилами, нормами, контрактами та договорами. У свою чергу, розвиток промисловості, сільського господарства та інших галузей народного господарства, зростання продуктивності суспільної праці залежать від темпів і масштабів будівництва, що створює для них основні фонди. У будівництві створюються всі нерухомі основні фонди (близько 85 % їх загальної кількості). Прямі і зворотні економічні зв'язки існують і всередині самої будівельної галузі. Це зв'язки між окремими учасниками будівельного виробництва. Усі вони називаються міжгалузевими та внутрішньогалузевими і в ринкових умовах повинні відображатися в міжгалузевому та внутрішньогалузевому балансі виробництва і розподілі продукції та робіт у народному господарстві.
|