Понеділок, 20.05.2024, 22:51

Робимо магістерську роботу

Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Управління в будівництві [6]
конспект лекцій
Документи [4]
Цікаве [2]
Філософія [56]
stats
Пошук
Форма входу
Статті
7. Атомістичні вчення античності (Демокріт, Епікур, Лукрецій Кар)
Поняття субстанції у філософії
Матеріальне виробництво – основа існування і розвитку суспільства. Людина суб’єкт життєдіяльності суспільства.
Вимоги до написання тексту та оформлення курсової роботи
Філософія Стародавнього Сходу (Китай, Індія): загальна характеристика
Нові файли
наказ 1112 МОН
ДСТУ Б В.2.7-46-96. Будівельні матеріали. Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови.
Головна » Статті » Філософія

Культура і цивілізація. Формаційний і цивілізаційний підходи до історії людства
У повсякденному житті поняття культури досить часто ото¬тожнюється із поняттям цивілізації: ми кажемо "культурне життя", а також "цивілізоване життя", "культурне суспільство" та "цивілізоване суспільство" і т. ін. Те саме простежуєть¬ся і в історії людської думки: терміни "культура" та "цивіліза¬ція" увійшли в науковий обіг у XVIII ст., в епоху Просвітництва, де вони часто фігурували як синоніми. Проте, вже у першій третині XIXст. американський соціо¬лог Л. Морган позначив терміном "цивілізація" певну велику епоху історичного розвитку людства, яка йшла за епохами дикунства та варварства. За Мерганом, для дикунства були характерні стадне життя, збиральництво, використання для житла природних. За цією епохою розпочалася епоха цивілізації - епоха міст, виникнення сім'ї, виготовлення та використання металів, по¬ява держави та відкриття і використання письма. Наведені характеристики цивілізації свідчать, що поява цивілізації суттєво стабілізувала суспільне життя та хід історії, створила умови для нагромадження історичного досвіду і, звичайно, сприяла продуктивнішому розвитку культури. Те¬пер певний народ або спільність людей могли захищати свої культурні здобутки, зберігати відомості про своє минуле у записах, не покладаючись на нестійку людську пам'ять та крихкість окремих людських життів. Проте, стає також ясним, що поняття цивілізації не співпадає із поняттям культури: цивілізація ніби концентрує переважно ті сто¬рони суспільного життя, які забезпечують функціонування техно¬логічної складової культури, а не її смислових засад. Сьогодні поняття "цивілізація" найчастіше застосовують для означення досягнутого ступеня суспільного розвитку, а також на¬бутого рівня функціонування культури в усіх її складових. Іншими словами: цивілізація — це такий рівень і стан суспільства, якому прита¬манні високий злет культури та її ефективне функціонування в у сіх галу¬зях буття суспільства. Вивчення історії людства для філософії є найважливішим методологічним принципом, що створює можливості виявлення закономірності суспільного розвитку. Оскільки реальна історія безкінечно багатоманітна то, предметом філософії історії є не безпосе¬редня життєдіяльність індивідів, а певна ідеальна модель, в якій від¬бивається ця життєдіяльніст, історія подій, повсякденності та людського духу. Простежуючи історію розвитку людства, суспільства, Карл Маркс вводить поняття суспіль¬на формація, яке охоплює відра¬зу два зрізи людського суспільства - суспільство як процес і як структуру системи відносин, стосунків між людьми. Суспільство – найзагальніше поняття для характеристики світу людини. Суспільна формація характеризує уже не світ люди¬ни вцілому, а лише те чи інше формоутворення всередині певного світу людини. Карл Маркс відзначав, що виробничі відносини у своїй сукупності утворюють суспільство, що перебуває на певному ступені історичного розвитку. Античне суспільство, феодальне суспільство, буржуазне суспільство - такі сукупності виробничих відносин, кож¬на з яких разом з тим знаменує особливий ступінь історичного роз¬витку людства. Для визначення первісного сус¬пільства Карл Маркс користувався терміном суспільна формація. Рабовласницьке, феодальне і комуністичне суспільства Карл Маркс називає суспільно-економічною формацією, порівнюючи з буржуаз¬ним суспільством. Суспільно-економічна формація частіше трактува¬лася як сукупність виробничих відносин, суспільна формація - як су¬купність суспільних відносин. Основні ж значення формації дещо інакше подаються Леніним, який вказував, що суспільно-економічна формація є сукупність виробничих відносин. Вона жива, стержнем її є система виробництва. Розпад СРСР виявив істо¬ричну обмеженість марксистської формаційної концепції розвитку людства. За межами формаційності залишилися яви¬ща духовного порядку, властивості особистості, індивідність життя, що знекровлювало цю концепцію. Обмеженості формаційності пере¬борює цивглізаційний підхід до історії. Цивілізаційна теорія в основному розроблялася немарксистськими мислителями Історія людської цивілізації демонструє єдність долі народів та світових культур. Світова історія і філософія від Конфуція до су¬часності цивілізаційним вважає те життя народу, нації, країни, яке грунтується на загальноісторичному досвіді, вираженому фундаментальними поняттями: праця і власність, соціальна справедливість і влада, громадянська культура і особиста свобода. Ці поняття є голов¬ними цивілізаційними засадами теорії і цивілізаційного суспільства. Однією з головних засад є праця.Цивілізованим вважається сус¬пільство, де власний добробут і соціальний статус людина набуває зав¬дяки своїй праці; друга засада - власністьяк основа людського Я. Цивілізаційним є суспільство, що забезпечує плюралізм форм власності за домінуючої ролі приватної власності. Третє соціальне явище цивілі¬зації - влада: лише правова державна влада сприяє налагодженню соці¬ального управління, дозволяє взаємоузгодити волю та дії людей і спря¬мувати їх на вирішення суспільних завдань; четверта - соціальна справедливістьяк визначальний принцип і норма суспільного життя, міра соціального добра для кожної людини - за її заслугами; п'ята -загальнолюдські пріоритетив організації життя суспільства; забезпечен¬ня культурного прогресу людства і пріоритету особистостіта її духов¬них свобод - шоста важливіша цивілізаційна основа суспільства. Спрямованість суспільно-історичного процесу в наш час, чи прямувати вперед до вищих щаблів життя, по шляху прогресу, чи назад до первісних його форм – це питання таке ж актуальне, як і двадцять століть раніше
Категорія: Філософія | Додав: Admin (29.11.2010)
Переглядів: 3521 | Теги: цивілізація, культура | Рейтинг: 2.3/3
Пошук
Друзі сайту
  • чудові фото Полтава
  • статті про будівництво в Україні
  • Законодательство Украины
  • Кошториси - сметы будівельнику
  • хмарка магістра
    будівництво Організація управління капітальним Організація управління капітальним Організація управління капітальним Ринок кінцевої будівельної продукці креслення Плакат філософія Висновки суспільство джерела структура культура цивілізація науково-технічний прогрес Рецензія існування Правила оформлення МР природа ПЗ система проблема результат теоретично функція Наукові ступені Загальні вимоги техніка Людина Болонський процес практика істина магістр пізнання Форма категорії заперечення зміни якість діалектика розуміння розвиток звязки субстанція буття релігія наука теорія психоаналіз неопозитивізм позитивізм презентація життя Ірраціоналізм марксизм закон аспірантура докторантура міністерство Російська філософія стаття академія вимоги МОН аспирантура філософська концепція кант ідеали метод пізнання натурфілософія Філософія Середньовіччя Елліністична і римська філософія матерія і форма Сократ Атомістичні вчення Філософія Стародавнього Сходу німецька філософія середньовічна філософія
    © Pedchenko 2009-2024Хостинг від uCoz